Zadání projektu „Menu ústavních a voličských preferencí“ /MÚVO/

10.04.2013 23:42

Ekonom Josef Macek, řekl: „Demokracie vydrží zkoušku dějin jen tehdy, když občan bude považovat volbu poslance za rozhodnutí neméně důležité nežli výběr lékaře, a pak když zvolený poslanec bude cítit stejnou odpovědnost jako chirurg, když operující na živém těle“. 

 

Etapa návrhů  kandidátů

V dostatečně dlouhém termínu před volbami, budou  na internetovém volebním serveru, navrhováni kandidáti politických stran. Volební systém umožní tzv. panašování. Tak si bude volič  moci  vybírat jednotlivé kandidáty z více  stran, kteří byli dosud nevolitelní, protože jejich strany nedosáhly na 5%  limit /prezident Zeman navrhuje jeho snížení na 3%/. Projekt ho snižuje na 1%, což představuje při 60% účasti přes 50000 voličů, které by takováto strana zastupovala. To už je dostatečný počet voličů jejichž vůli vyjádřenou jejich reprezentanty je třeba respektovat. Tato zdánlivě jednoduchá změna způsobí, že žádný hlas nepřijde nazmar a výrazně se tak rozšířit okruh uchazečů o parlamentní křesla. Zvýšená nabídka lidí a názorů zvýší počet těch, kteří dosud nechodili k volbám /30 - 40%/, protože neměli koho volit.

Každý navržený kandidát  musí předložit  své curriculum vitae, z kterého bude zřejmé jeho vzdělání, odbornost, jazykové schopnosti, praktické zkušenosti, v čem  podniká či podnikal, jeho poslední daňové přiznání - a hlavně, v čem a jak se po svém případném zvolení hodlá angažovat. To vše je nutné znát,  protože zvolení poslanci  budou hospodařit s penězi svých voličů a z nich budou i placeni - proto musí být svými voliči-zaměstnavateli plně kontrolovatelní.

 

Etapa tvorby „Menu voličských očekávání“,

Současně s  etapou návrhů  kandidátů bude  zahájeno  vytváření „Menu voličských očekávání“, popisující v samostatných bodech sumu  očekávání  voličů. Tedy navrhované přímo voliči z celého názorového spektra. Každý bod bude obsahovat stručný popis s odkazem k detailním informacím obsahujícím: právní rozbor z pohledu navrhovatele, zkušenosti ze zahraničí, návrh způsobu realizace, konstruktivní kritiku, případně i seznam angažovaných specialistů. Lze vycházet také z toho, že většina těchto očekávání je již formulována řadou autorit. Jde tedy o to je systemizovat a předložit veřejnosti /i politickým stranám/ k diskusi. Jednotlivé preference, které rozšíří nabídky kandidátů, budou na volebním serveru jen systémově upravovány s vyloučením návrhů nedemokratického obsahu. Každý ze smysluplných návrhů se  tak  může stát předmětem volby každého z voličů.

Před zařazením do společného menu kandidátských i volebních preferencí, musí být ale splněna podmínka popisu důvodů předložení, např. ve stylu wiki. Menu bude odkazem propojeno s kmenovým listem, který každý návrh přesněji specifikuje (v případě návrhů od voličské veřejnosti budeme mluvit o voličském očekávání a u kandidátů o preferencích). Sestavy vkládaných očekávání a preferencí pak budou serverem průběžně tříděny podle kategorií, označeny klíčovými slovy a veřejnost si je bude moci libovolně studovat, a na připojených kmenových listech i oponovat. 

 

Etapa volby přes internet

Cca 2 týdny před volbami bude navrhování kandidátů ukončeno. Každý kandidát, těsně před vyhlášením elektronických voleb, ještě povinně "zakliknutím" označí své postoje k jednotlivým bodům menu a ty budou zahrnuty do databáze. Předložení závazných programů platí pro každého člena politických stran bez vyjímky, v nichž se i jednotlivé názory, jak ukazuje praxe, často diametrálně liší. Kandidáti všech politických stran  budou seřazeni abecedně na jedné listině, lidé vybírají konkrétního člověka. Bude-li zvolen, pak jeho strana dostane hlas.

To omezí i vnitrostranické machinace s pořadím stranických kandidátů - rozhodnou pouze voliči. Volební server potom všechny tyto údaje statisticky zpracuje. Interaktivní práce s těmito daty usnadní angažovaným voličům volbu skutečných odborníků a dokonce i ovlivňovat profesní skladbu sněmovny.

Na volbu přes internet bude mít volič čas cca 10 dnů a bude ji moci změnit. Buď přes internet, nebo později ve volební místnosti standardním hlasovacím lístkem. Při internetovém hlasování si může volič vybírat z menu sestaveného z předvolebních slibů kandidátů a voličských očekávání (viditelně rozlišených). Může navíc rozlišit i váhu svého stanoviska. Po stisku příslušného tlačítka pak server každému takovému voliči předloží kandidáty, kteří  nejlépe  splňují jeho představy. Může opakovaně zkoušet libovolné varianty, rozšířit je o další informace na serveru vystavené, a po individuálním výběru pro něho té nejlepší,  ji potvrdí tlačítkem „volba“. Volič bude mít možnost volit i plně tajně, což  ho ale zbaví práva zúčastnit se kontroly, případně i možnosti podílet se na odvolání svého poslance.

Internetové  hlasování skončí 2 dny před tradičními „papírovými“ volbami. Ty využijí občané, kteří nechtějí, nebo nemají možnost přes internet hlasovat. Volební formuláře budou uzpůsobeny k elektronickému zpracování  tak, aby i tito voliči  měli k dispozici většinu rozhodovacích funkcí voleb elektronických.

Celý systém „MÚVO“ slouží jako pomůcka zodpovědné volby angažovaným voličům a předkládá jim naprosto všechny údaje, které potřebují k zodpovědné volbě. Pokud ho nezajímají, může volit, tak jako dosud, např. i podle doporučení politických stran, svých  známých, podle vzhledu a charismatu kandidáta, nebo třeba podle známé rady „přemluv bábu a dědka“.

 

Mechanismus povolební kontroly

Protože programy všech stran i jednotlivých kandidátů budou sestaveny podobnou formou, budou  tudíž v čase snadno kontrolovatelné veřejností. Kontrola bude automaticky monitorována porovnáním volebních slibů se souvisejícími hlasováními ve sněmovně (podobné servery si již provozují i některé lobby v Europarlamentu). Odchylky od programů tak budou na volebním serveru okamžitě zjevné. Při vážném zpronevěření se předloženému programu (jen u bodů s nejvyšší váhou), bude zvoleným poslancům dána příležitost vysvětlit důvody změn postojů. V případě neakceptace těchto důvodů většinou jejich voličů, vyjádřené e-hlasováním (např. v kontrolních ročních termínech),  by mohla být jednotlivým poslancům udělena „žlutá karta“, event.  „karta červená“.

Červená karta by znamenala jejich odvolání, a v nejbližší doplňovací volbě nahrazení novými, v pořadí jejich voliči nejvýše preferovanými kandidáty (princip single transferable vote). Varianta tohoto mechanismu musí být předmětem veřejné diskuse. Viníkům by byla vystavena „distanc“ i pro příští volby. Pod kontrolou bude i aktivita, zejména ve slíbených oblastech, a neomluvené absence. I nečinnost může být důvodem odvolání poslance jeho vlastními voliči.

—————

Zpět