Narušení korupčních struktur a omezení nesmyslné volební reklamy
(-) Americké volby jsou příkladem korupce, tvrdí Uri Avery. Obama i Romney utratili v prezidentské kampani 2012 každý miliardu dolarů. Dostatek peněz může přijít jen od velkých korporací a miliardářů. Oba kandidáti byli těžce zadlužení nátlakovým skupinám a komerčním zájmům budou muset sloužit od prvního dne v úřadě. Podle deníku Insider jeden z největších sponzorů Gary Hirshberg prohlásil: "Skutečně věřím, že peníze mohou určit výsledek voleb. To, co letos vidíme v USA, už není občanské hlasování, to nejsou volby, to je výprodej.
A vzpomeňme poslední parlamentní volby v Česku, v nichž sponzoroval miliardář Chrenek „pro jistotu“ všechny politické strany s potenciálem na volební vítězství. Jde na to od lesa - spolupracuje se špičkovými lobbyisty, kteří již (jak se tím bez obav sami i chlubí), “demokratické“ volby v ČR výrazně ovlivnili – s Martinem Ulčákem a Vladimírem Johanesem, bývalými špičkovými komunisty..
(-) Ani Václav Klaus si neumí představit pravidla k vyřešení financování politiky. Myšlenka, že ji budou dělat jenom bohatí a budou si vše platit, je podle něho dětinská, i když u nás stále opakovaná. Politické strany musí z něčeho žít, musí si hledat své sponzory. To platí pro každou zemi světa včetně ČR.
Podle Klause je pak jenom bohatství zdrojem moci a proto jeho kumulace principem získání rozhodovacího vlivu až vládnutí. Volby pak jsou prostorem finanční převahy určitých sociálních skupin nad jinými a proto i oprávněným prostředkem k získávání prospěchu sponzorů a lobbyistů. A v tom se opravdu Klaus vyzná, tvrdí Kurt Vonnegut.
(+) Poslanci, kteří budou díky svému deklarovanému programu zvoleni, budou pro lobbyisty použitelní pouze „jednorázově“ a přeběhlictví ztratí smysl. Nedodržení programu poslancem může totiž poukázat na korupční vztahy a jeho voliči ho mohou odvolat. Lobbyisté tak budou moci působit jen na poslance, kteří předem deklarovali program shodný s jejich zájmy. Proti tomu nelze nic namítat, bude-li to v souladu s přáním jejich voličů. Slušnost v politice lze zajistit pouze důslednou kontrolou. Podrazy nesmí nikdy projít, píše Bořivoj Pauk. Proto také systém MVO přichází s hrozbou sankcí za porušení deklarovaných pravidel.
(-) Projíždíte-li městem, na každém rohu narazíte na billboardy a plakáty různých velikostí a jen se divíte, že se tento laciný reklamní trik stále nosí. A proč ne? Volič, konzument politického zboží, touží si svého 'koně' důkladně prohlédnout. Čím větší, tím ho lépe pozná.
(+) K zodpovědnému výběru nestačí billboardy a meetingy. Volíte-li svého zástupce do parlamentu, nemůžete se přece rozhodovat podle infantilních plakátových sloganů, nebo podle rádoby vtipnýmch plakátů typu „číro našeho Karla“. Máte-li volit zodpovědně je přece nezbytné dobře poznat rozsah životního obzoru svého kandidáta. K tomu vám může napomoci diskuse na kmenovém listu kandidáta a odpovědi na mnoho desítek položek volebního menu.
Uvědomte si také, že meetingy na náměstích osloví jen zlomky promile oprávněných voličů. Sám jsem takové akce s několika desítkami, max stovkami voličů navštívil. Tam lze kvalifikovaně posoudit jen herecký výkon kandidáta. Argument pro změnu volebního systému z důvodu lepšího poznávání kandidátůna nejrůznějších setkáních je falešný a skutečné důvody jsou jiné. Za ten ztracený čas si mohou voliči kdykoliv a kdekoliv s pomocí systému MVO na internetu mnohem zodpovědněji prostudovat, posoudit a vybrat ty kandidáty, kteří splňují právě to co od nich očekávají.