Klíčová slova: celoživotní vzdělávání, funkční gramotnost, znalostní společnost, umělá inteligence
anotace
Studium a učení je nedílnou součástí života. Již od narození se učíme novým poznatkům a znalostem. Ve školním věku se z výuky stává činnost mnohdy nenáviděná, či naopak uspokojující a zajímavá. Po dokončení studií je třeba nabyté znalosti uplatnitr v praxi. Ale dnes už prostě člověk nevystačí v životě s tím, co se naučil ve škole.
Celoživotní vzdělávání silně ovlivní úspěch téměř každého člověka. Pryč je doba, kdy se specialista naučil jeden pracovní postup, který přivedl téměř k dokonalosti. Studium se již stalo samozřejmou částí pracovního procesu, nástrojem prevence ztráty zaměstnání a vyčleňování ze společnosti. Obsah práce se totiž rychle mění, vzniká spousta nových poznatků, v práci je člověk dnes i přes padesát let.
Průzkumy ukazují, že dnešní absolventi škol budou během svého života měnit obor či kariéru dva- až čtyřikrát! Musí si vědomosti doplňovat, další získávat v nových oborech a tomu si musí sami vytvořit nějaký řád. Stoupá tlak na zvyšování přidané hodnoty z každé lidské činnosti na kterémkoliv místě. Staronovým pojem je i lifewide learning. Je to učení v celé šíři života o kterém rozjímal už Komenský. Myslí se tím nejenom ve všech obdobích života, ale také využívání všech příležitostí, ve škole, v práci i v zájmových činnostech.
Historie, současnost a predikce blízké budoucnosti
Celoživotní vzdělání v minulosti
Vzdělání není pouhým nashromážděním jednotlivých vědomostí, jako není těstem mouka, voda, sůl, kvasnice atd. dohromady naházené. T.G. Masaryk
Celoživotní vzdělávání je dnes rozsáhlým a akcentovaným oborem. Konečně se naplnila Komenského pedagogická soustava čtyřstupňového systému vzdělání – od škol mateřských, přes základní a střední až po vysoké. A připomeňme si i stupeň pátý, kterým je apodemie, tj. cestování za poznáním. Ta je podle jeho učení konceptem celoživotního vzdělávání, neboť člověk by se měl sebezdokonalovat i ve věku mužnosti a stáří.
Přesto vzdělání bylo, ještě v nedávnu pro mnohé pouhým shromažďováním informací. Inteligence, podle obecné představy, často znamenala jen o málo více než schopnost stavět na odiv to, co ten či onen již nashromáždil.
Přeměna informací na znalosti
Vzdělání je jako mléko, které má na krabici vytisknutou dobu spotřeby. Třeba akademický titul ve strojírenství vám dnes vydrží tak na tři roky. Jaké je datum na vašem kartonu? Louis Ross, ředitel automobilky Ford
Mnozí lidé, dříve než začnou něco dělat, potřebují znát. Tím, že znáte něco lépe než ostatní, získáte pravděpodobně k věcem lepší vztah. Pracovní schopnost lidí závisí stále více na jejich kvalifikaci a znalostech. Mnozí si uvědomují, chybějící znalosti v rozsáhlých oblastech, mající spojitost s jejich prací, koníčky a zájmy. Vědomí nedostatečnosti je motivuje k nepřetržitému, celoživotnímu studiu, k získávání nových znalostí a zkoušení nových dovedností.
Vzdělávání na počátku 21.století – funkční gramotnost
Informační gramotnost je přesahem tradičního pojetí gramotnosti a je odezvou na revoluční dobu, ve které žijeme“ Shirley J.Behrens, 1994
Tradiční učení stavělo na encyklopedických informacích. Nyní směřuje vývoj k tomu, jak informace vyhledat, transformovat a využít při rozhodování v pracovním i soukromém životě. Mluvíme o funkční, či informační gramotnosti. Je to také schopnost informace produkovat a zacházet s nimi za použití IT.
Informačně gramotní lidé vědí, jak se učit. Vědí, jak jsou znalosti pořádány, jak je vyhledat a využít. Management osobních znalostí je nová výzva – jak řešit nové problémy, hledat dosud neprobádané cesty.
Škola 21. století musí žákům předat nejen soubor faktů a dat, ale naučit je komunikovat, pracovat v týmu, poznávat vlastní možnosti, být tolerantní k práci druhých a diskutovat o problémech.
Instituce zabývající se celoživotním vzděláváním
Kořenem zla je nedostatek poznání. Konfucius
UNESCO – Organizace spojených národů pro vzdělávání, vědu a kulturu, OECD – Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj, Evropská komise, CEDEFOP – Evropské středisko pro rozvoj odborné přípravy. EURYDICE - Evropské informační sítě pro vzdělávání,
Tyto instituce zkoumají např. strategie celoživotního učení dané země, systém poradenství, nabídky vzdělávacích aktivit, výsledky v testech čtení a psaní, matematice nebo v dovednostech dále se učit.. Hodnotí se také investice do celoživotního učení, využívání komunikační a informační technologie v učení a přístup a účast v celoživotním učení.
Vstup umělé inteligence do každodenního života všechno změní
Je lepší položit otázku a vypadat pět minut hloupě, než se neptat a být hloupý celý život. Konfucius
Stále ještě žijeme ve společnosti založené na odpovědích – viz. TV soutěže Riskuj, Chcete být milionářem...a hlavně ve školách, kde odpovědi kralují. Ve školách se stále více učíme, jak odpovídat, místo abychom se učili jak se ptát.
S tím jak stroje budou schopny odpovídat na všechny naše otázky, bude se klást stále menší důraz na schopnost člověka být studnicí encyklopedických údajů. Hodnotné budou naopak dobré otázky. Vzdělání bude znamenat, že děti od dvou let začnou podnikat výlety do zajímavých a podnětných světů pod vedením inteligentních průvodců, kteří budou odpovídat na jejich otázky a klást jim nové..
Lidé nebudou vzdělaní méně, ale jinak. Dřívější představu, že nejchytřejší studenti jsou ti, kteří mají nejlepší známky z testů, kde se zjišťuje, kdo si nejvíce zapamatoval, nahradí koncept, že nejchytřejší jsou ti, kdo kladou počítači otázky, na něž mohou odpovědět pouze lidé.. Inteligence bude znamenat schopnost dosáhnout hranic báze znalostí. Rozhodujícím měřítkem inteligence a základním projevem svobody bude schopnost rozšiřovat a aplikovat dosažené zkušenosti. Všichni budeme mnohem chytřejší v tom smyslu, že se nebudeme bát nových zkušeností. Budeme vědět jak je vyhledat a jak se z nich učit. 22
Příběh
Obtížný návrat k oboru
Léta jsem platil za dobrého specialistu v oboru analogových telekomunikací, kde jsem získal jako autor či spoluautor i řadu patentů. V telekomunikacích jsem pracoval do r. 1990, kdy „sametová revoluce“ otevřela, v tehdejším Československu, do té doby dosud netušené možnosti v podnikání. Změnil jsem obor, využil tehdejší poptávky a začal podnikat v oboru monitoringu životního prostředí. Z počátku velice úspěšně. Poptávka se však v důsledku ekonomické reality a nedokonalé legislativy postupně utlumila a já jsem se v r. 1997 vrátil zpět do telekomunikací. Zde jsem však narazil na tvrdou realitu.
Stačilo 7 let a obor se zcela změnil. Analogové systémy prakticky zmizely a celá moje dosavadní kvalifikace a znalosti byly téměř k ničemu. To platilo i pro většinu mých patentů v oboru. Prudce nastoupily digitální a optické telekomunikace a začaly revolučně měnit svět. Po svém návratu jsem se z počátku paradoxně zabýval likvidací systémů, které jsem před lety sám budoval. Vyvstal pro mne závažný úkol – v padesáti letech rychle upravit svůj systémový pohled na obor a dohonit ztrátu sedmi let. Návrat do oboru se mi podařil. Vyžádalo si to však značné úsilí. Myslím, že moje zkušenost může být typická pro možná miliony lidí kdekoliv ve světě. autor
Úhly pohledu
Učení může být zábava a zábava může propagovat učení
Kdyby Komenský žil v 21.století, byl by asi velmi ceněný odborník a to nejen v Evropě.. Jednou z věcí, která může pomoci nejen rozvojovým zemím jsou informace. A důležitý je způsob jejich předání. Stejně jako jinde na světě, i ti nejchudší se při získávání znalostí chtějí bavit. Zábava je často jediný způsob, jak vědění k nim dostat. Učení může být zábava a zábava může propagovat učení.
Ve světě je tento model stále populárnější a říká se mu edutainment. Patří sem nejen filmy, ale různé počítačové programy.. Leckoho možná překvapí, že vzdělávací informace jsou i v některých telenovelách. Např. díky populárním soap operám se v Jižní Americe začala zlepšovat hygiena, zvětšovat touha po vzdělání a více prosazovat plánované rodičovství. Podobně, když někdo brouzdá po internetu tak se vlastně také učí i když to není samo o sobě cílem. 23
Vzdělávání včeobecné kontra odborné
Vzdělání je to jediné, co v nás zůstane poté, co zapomeneme vše, co jsme se naučili ve škole. Albert Einstein
Globalizace je stále silnější a studenti těžko mohou vědět, co budou v budoucnu dělat. Globalizuje se trh práce. Do přípravy lidí vstupuje také nový prvek – schopnost přizpůsobit se a reagovat na odlišné kultury. Z toho důvodu je všeobecné vzdělání užitečnější a méně diskriminační. Dokáže totiž naučit, jak se přizpůsobit novému prostředí a reagovat na rychle se měnící nové nové technologie. Ćistě odborně zaměřený vzdělávací systém k tomu nevede.24
Potřeba změn ve výuce informatiky
Nestačí vědět, vědění se musí použít. Johann Wolfgang Goethe
Práce s informacemi je bariérou, přes kterou mnozí nepřejdou a zůstanou tak stát před zavřenou branou problému. Mít dobrý systém správy informací, který vás dovede k věcem, které potřebujete a o něž máte zájem, je klíčem k této bráně. Kde však tyto znalosti získat?
Školní i mimoškolní výuka informatiky často opomíjí účel, k němž byly tyto technologie vymyšleny. Tím účelem je obsah, který tato zařízení dokáží číst, přenášet a zpracovávat. Výuka se orientuje převážně na manipulaci s výpočetní technikou. Žáci neví, jakým způsobem si fakta uspořádat do souvislostí, jak oddělit podstatné informace od nepodstatných, jak je použít při řešení svých odborných i osobních problémů. O znalosti použití klasických infozdrojů ani nemluvě.
Zvažte následující doporučení
Čtení, vzdělávání
Ponoříš-li se do studií, nepoznáš omrzelost životem, nebudeš si přát, aby už byla noc, protože ti je světlo denní protivné, sám sobě nebudeš na obtíž a ostatním lidem nebudeš překážet. Seneca
Někteří z nás čtou raději než jiní. Ve svém okolí často slyšíme: „Na čtení vážně nemám čas!“ Ale právě to je rozdíl mezi profesionálem a amatérem. Buď chcete být na špici v oboru a čtete, anebo se spokojíte se šedí průměru a maximálně prolistujete noviny nebo časopis. Špičkoví lídři přitom přečtou 70-100 knih ročně /prostudujte si metody rychlého čtení/. Ruku na srdce, jak jste na tom Vy? Neotálejte. Život je krátký a knih, od kterých se nebudete chtít odtrhnout, je mnoho!
Identifikujte si zdroje celoživotního vzdělání
Doufám, že budu studentem až do konce života. A.P. Čechov
Určitě nechcete plýtvat časem na studium toho co již umíte. Hledejte vzdělávací příležitosti, které budou přizpůsobeny okolnostem, vašemu časovému rozvrhu a tempu učení. Nejdůležitější součástí celoživotního vzdělávání pro vás potom bude patrně samostudium.
Jak lze snadno zjistit na vysokých školách je řada kvalitních programů celoživotního vzdělávání, existuje mnoho soukromých jazykových kursů. Co asi chybí, jsou pravidelné televizní kursy např. přírodních věd. Takové kursy jsou běžné třeba v Anglii, Francii a v USA. K tomuto účelu existují i specializované vzdělávací tv kanály. Řadu odborných kursů naleznete i na internetu, či na multimediálních nosičích. Identifikujte si tyto zdroje a vyberte si ty pro vás nejvhodnější.
Možnost uznávání kvalifikací získaných mimo formální vzdělávání
Vzdělání je rozhlednou po současném lidském obzoru odkud problematiku jen zahlédneme a poznáme kterým směrem se za zevrubnými znalostmi vypravit.
Kdo se dnes naučí něco doma, příp. v krátkodobém kurzu, pravděpodobně nedostane žádnou listinu, která by jeho schopnosti dokumentovala a umožnila je prodat na pracovním trhu. Uznávání kvalifikací získaných mimo formální vzdělávání je v řadě zemí již běžné. Zde kvalifikaci uznávají kvalifikační centra, která také zajišťují, aby požadavky nebo standardy na určitou kvalifikaci byly veřejně dostupné. Zdá se, že se tato praxe brzy sjednotí v celé EU.
Přesto je třeba mít na paměti, že získaný certifikát bude mít pravděpodobně platnost pouze na omezenou dobu. To, že jste před 20 lety získali titul inženýra v oboru telekomunikace, nebude znamenat téměř nic. A za každé formální potvrzení dosaženého vzdělání samozřejmě zaplatíte. To však není takový problém - průzkumy totiž ukázaly ochotu za vzdělávání platit, pokud usoudí, že z něj budou mít převážně osobní prospěch, ať v soukromém, nebo v pracovním životě. Při plánování kurzů či samostudia vezměte tyto skutečnosti v úvahu. 25