Hledání podstaty tvořivosti a rozvoj osobnosti.

Hledání podstaty tvořivosti, rozvoj osobnosti

17.05.2013 22:52

 

Klíčová slova: tvořivost, změna, kreativita, vize, serendipita, inkubace myšlenek

 

anotace

Hledají se lidé s nadprůměrnou schopností změny, lidé kteří umí ve změnách žít a prosperovat. L.Pfeifer Většina z nás se ale ke změnám staví váhavě, pokud před sebou nevidí logickou, dobře zmapovanou cestu. Všímejte si lidí, kteří si počínají jinak než ostatní. Lidí, kteří odmítají konvence a zavedený pořádek, kteří nacházejí řešení, vymykající se obvyklé praxi. Problém je pro ně v podstatě příležitostí k nalezení řešení. Oni totiž nacházejí nová řešení především proto, že mají více informací. Nové nápady se ve většině případů týkají starých problémů ve světle širších souvislostí.

Většina problémů, které jste nuceni řešit již byla určitě někdy předmětem logické úvahy. Získat optimum potřebných dat a nalézt správnou míru řešení problému vyžaduje takový druh rozhodování, kde nepomůže žádný počítačový program a které nemusí mít zdánlivě žádnou logiku. Pokud vám však nechybí informační základna a schopnost kombinace, využijte své fantazie. Budete překvapeni jak je realistická!

Spojit dohromady dva nebo více různých problémů a využít je pro nekonvenční řešení - to je hlavní princip tvořivosti a invence. A až naleznete nové řešení, objevíte určitě i novou logiku, která se stane pro mnohé nepřekročitelným dogmatem.

 

Historie, současnost a predikce blízké budoucnosti

Tvořiví lidé ovlivňují svět

Rozumný člověk se přizpůsobí ostatním. Nerozumný trvá na tom, aby se svět přizpůsobil jemu. Proto veškerá změna závisí na těch nerozumných. George Bernard 

Kreativitu můžeme vnímat jako schopnost vytvářet něco nového.43 Kreativní lidé bývají úspěšnější než většina jiných lidí ve vytváření produktů a výstupů, které jsou zvláště originální, neobvyklé, nové, chytré a důmyslné. Vzpomeňme  ve zkratce některých  kreativců, kteří pohlíželi na svět z jiných perspektiv než jiní a posunuli tak lidské poznávání vždy o notný kus dále.

Konfucius /551-479 př.n.l./  Jeho nauka je souborem zásad a principů lidského chování a žití. Neuznával dědičné nároky na šlechtické stavy, tvrdil, že prostřednictvím zdokonalování se člověk do tohoto stavu dostává sám. V návaznosti na Konfuciovo učení se rozvíjí konfucianismus, který výrazně zasáhl do dějin východní Asie.

Leonardo da Vinci /14521519/   Všestranná renesanční osobnost. Významný malíř, sochař, architekt, přírodovědec, hudebník a spisovatel. Jeho dílo je obrovské a ovlivnilo umění i vědu na celém světě.

Jan Amos Komenský (1592-1670) Spisovatel a myslitel.  Zakladatele moderní pedagogiky, která výrazně ovlivnila tempo vzdělávání a výměny znalostí lidské populace.

Albert Einstein (18791955) teoretický fyzik, jeden z nejvýznamnějších vědců všech dob. Nositel Nobelovy ceny. Mezi jeho příspěvky fyzice patří myšlenka kvantování elektromagnetického pole, vysvětlení fotoefektuBrownova pohybu  a snad nejvíce obecná teorie relativity, která doposud nejlépe popisuje vesmír ve velkých měřítkách. Stal se synonymem pro člověka-génia.

Tim Berners-Lee  /náš současník/  Duchovní otec World Wide Web a tedy i současného Internetu.  Nebýt něho, zůstal by internet nejspíš jen záležitostí specialistů. První návrh na systém vzájemně provázaných hypertextových dokumentů, v němž k procházení mezi stránkami stačí pouze “klikat” na odkazy, spatřil světlo světa r. 1989.  To od té doby změnilo svět jako nic jiného v historii.

 

Abyste mohli dělat věci jinak, musíte je jinak i vidět

Nemá smysl jezdit tam, kde puk je teď, ale tam, kde teprve bude. Wayne Gretzky.

Kreativní lidé nejsou příliš vázaní na sociální ocenění nebo kritiku. Svoji vlastní práci posuzují podle svých vnitřních standardů.

Např. Einstein´tvrdil, že lidské vědomosti o světě jsou zprostředkovány lidskými smysly, ale ty jsou bohužel pouze zkreslujícími brýlemi a klamou, nebo nedovedou určité jevy vnímat. A také nikdy netoužil po majetku ani slávě, vždycky zdůrazňoval, že „problém lidí je pouze v jejich srdcích a v jejich vlastním konání“.

 A jiný nositel Nobelovy ceny za fyziku  J.Georg Bednorz říká “Pro mě bylo vždy přitažlivější těšit se ze své každodenní práce než kdovíjak hledět na její finanční aspekty. Samozřejmě k pouze k jistému minimu”

 

Informační  a znalostní éra je živnou půdou pro tvořivé osobnosti

Pouze ti, kteří se odváží jít příliš daleko, přijdou na to, jak daleko se dá jít. T. S. Eliot

V dnešní době být kreativní znamená, mít schopnost spontánně si hrát s myšlenkami, barvami, tvary a vztahy, kombinovat elementy do nemožných vztahů a vytvářet divoké hypotézy, zpochybňovat dané, přetvářet do téměř nemožných ekvivalentů.44  K tomu čerpat inspirace z jiných zdrojů, dále  je přetvářet v nová řešení  a získávat tak konkurenční výhody. Být kreativní znamená využít své kapacity maximálním způsobem a naplnit je.

 

 Příběh

Příběh  Blanky  Matragi

Invence má základ v informacích a fantazii

Návrhářskou ikonu Blanku Matragi není třeba dlouze představovat. Je osobností, která je ztělesněním temperamentu a téměř doslova tryskajícím pramenem nápadů a nadšení pro svou práci.  Narodila se r. 1953 ve Světlé nad Sázavou a stala se symbolem ušlechtilé elegantní módy. Patří mezi několik nejvyhledávanějších světových návrhářů.

Podívejme se nejdřív, jak to všechno začalo. Svůj vyjímečný talent zdědila Blanka po tatínkovi, který byl uměleckým sklářem. Také ona se zpočátku vydala v otcových šlépejích a vyučila se brusičkou skla. Později našla svoji vlastní cestu a na řadu přišlo oděvní výtvarnictví. Během studií na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze se seznámila s Makramem Matragi, za kterým po svatbě odchází do exotického Libanonu. Již před odchodem na Blízký východ Blanka Matragi úspěšně navrhovala kostýmy pro hvězdy československé populární hudební scény a není tedy divu, že  se i studio v Libanonu velmi rychle prosadilo. Dva roky na to zřídila v srdci Bejrůtu módní salon „Blanka Haute Couture“a od této klíčové události stále upevňuje svoji pověst špičkové návrhářky.

Její šaty se nejprve dostaly k dcerám ministrů, manželkám vážených diplomatů a našly zalíbení i u arabských princezen. Dnes 90% tvorby Blanky Matragi končí v královských palácích Perského zálivu. Mezi další klienty patří manželky ropných magnátů, státníků, diplomatů, podnikatelů, architektů a lékařů. Její zákaznice žijí ale také v Evropě – v Londýně, Paříži, Cannes, Monaku či Švýcarsku. Jak je cítit z těchto řádků, nosit její šaty znamená dopřát si jistou exklusivitu.

Blanka je maximálně soustředěna na každý jednotlivý model. Ostatně to dokazuje i skutečnost, že v řadách modelek, které představují Blančiny modely, jen stěží naleznete modelky světových jmen. Dává přednost neznámým tvářím před topmodelkami, a tím chce zaručit, že středem pozornosti není topmodelka, ale představovaný model.

Pro Blanku je zásadní profesionalita, důvtip, vynalézavost a dokonalé řemeslné zpracování šatů, z nichž každý kus je originál. Jsou to modely ušité z nákladných a kvalitních materiálů francouzského a italského designu. Vytvořeny jsou technikou lavírování za použití vlastnoručně namíchaných barev, vyšívány zlatými a stříbrnými nitěmi. Na jednom modelu pracuje deset lidí více než týden. Její šaty lze charakterizovali jako „složitou jednoduchost“. Při bližším pohledu pečlivě propracované, ručně šité motivy, nádherné vzory, souhra barev, všité kamínky, nepřeberné množství drobných detailů. Odstoupíte na metr či dva a spatříte dokonalou harmonii, vše do sebe precizně zapadá.

V každém modelu se kombinuje téměř nekombinovatelné. Jednou zaujme hra barev, jindy krajky nebo prostřihy, kterými je tento salón vyhlášený. Zdá se pak těžko uvěřitelné, že šaty vznikly tak rychle. Na každých šatech pracuje v týmu i samotná Blanka, aby se vše ubíralo správným směrem. Šaty musí být stoprocentně provedené a musí mít fantastickou kvalitu. „Mým krédem je, že za každé šaty ručím“, říká Matragi. Emblém Blanky je zárukou vysokého standardu.

Blanka Matragi je pověstná nejen tím, že obléká princezny, ale také že dokáže z každé ženy, která po tom skutečně touží, princeznu nebo dokonce královnu vykouzlit pomocí svých šatů. Vědí to v Paříži, ve Vídni i ve Švýcarsku i v Praze. 

Zajímavé je i složení zaměstnankyň jejího salónu a atmosféra, která tam panuje. Právě v dnešní těžké mezinárodní situaci, kdy se někteří lidé snažili prezentovat boj proti terorismu jako válku křesťanství proti islámu. Tady spolupracují křesťanky, katoličky i pravoslavné, muslimky sunitského i šíitského směru. A národnostní složení je neméně pestré. Jsou tu samozřejmě Libanonky, pracuje tu návrhářka Helena z České republiky, Arménky, Turkyně, Filipínka a dokonce i paní Mary ze Seychelských ostrovů. Všechny ženy označují Blanku Matragi za génia.

Z rukou Blanky Matragi však nevycházejí jen exkluzívne modely šatů. Věnuje se i dizajnu nábytku, neváha se na dva-tři týdny zatvřít do sklárny v rodném městě. Tady studovala sklářství a tak pod značkou Blanka dozoruje na výrobu „svého“ porcelánu, navrhla nádherný sklený lustr, tvoří také sochy a reliéfy. A v hlave má další nové nápady.

Je nositelkou řady národních a mezinárodních ocenění. Mj. i Evropské ceny umění, Ceny Salvátora Dalího.

 

 Úhly pohledu

Kreativita

Žádný problém není tak velký, aby ho nebylo možno překonat kreativním myšlením. Ray Kurzveill

Zde je na místě citovat Mihály Csikszentmihélyiho: Každý zvuk, pohled, informace, pocit nebo nápad, které v nějakém časovém intervalu vstoupí do vědomí, posunou mé pocity a myšlenkové pochody zcela novým a nepředvídatelným směrem. Tato neurčitost se nejzřetelněji projevuje u kreativních činností. Jedno slovo může vyvolat myšlenky a asociace, které nelze předvídat a které roztočí  spirálu nových významů.

 

Podpořit inkubaci myšlenek

Bacon hovoří  „O zralých hroznech“, které musíme trpělivě sbírat a z nichž se pak lisuje čisté víno poznání.

Inkubace myšlenek je pasivní období, kdy věci jsou mimo kontrolu vaší vědomé mysli. Nastává tehdy, kdy spíme na problému“. Harry Alder se domnívá, že narozdíl od stádia analýzy, které si můžete časově rozvrhnout, naplánovat a zanést do diáře, toto myšlenkové stadium nelze načasovat a řídit. Má totiž svá vlastní pravidla, ale neprozrazuje je. Nelze požadovat záblesk inspirace, který má přijít v pět hodin, nebo vlnu osvícení v termínu, který vám zadal šéf. Období inkubace může trvat od několika okamžiků až po několik let. Lidé hovoří o tom, jak je napadne skvělá myšlenka, která během okamžiku rozřeší problém, s nímž bojovali po celá léta. Ve skutečnosti proces inkubace probíhal v podvědomí.

Podle mého názoru můžeme délku tohoto období, probíhajícího někde hluboko v našem podvědomí, ovlivňovat a kultivovat sběrem nových informací, usměrňovat opakovaným úsilím, silou motivace a tužeb. Nové myšlenky totiž vzniknou na základě mnoha podnětů.

 

Vztah k práci a k životu

Pokud jsme v něčem úspěšní, není to práce, je to životní styl.  Granatelli

Štěstí významně souvisí se vztahem k práci, k rodině a přátelům, s výskytem chorob a relevantních způsobů chování – stručně řečeno, lidé, kteří jsou podle vlastního úsudku šťastní, vypadají a jednají tak, jak se od šťastných lidí očekává. Mají sklon k extroverzi, udržují trvalé vztahy, vedou zdravé a produktivní životy.

Ale tu a tam se může objevit i zajímavý háček. Například jedna z nejuznávanějších definic štěstí zní, že je to stav, kdy člověk již po ničem jiném netouží. Šťastní lidé se příliš nestarají o hmotné statky, jsou méně ovlivnitelní reklamou a propagandou, neženou se tolik za vidinou moci a úspěchu. A proč by také měli? Vždyť už přece šťastní jsou, ne? Naší výrobní sféře by měl běhat mráz po zádech už při samém pomyšlení na společnost šťastných lidí, neboť ta dnešní je postavena na neustále se stupňující spotřebě, na nikdy neukojené touze.45

 

 Zvažte následující doporučení

Kouzlo spočívá v dosažení mistrovství a dokonalosti

Recept na úspěch: Najděte něco, za co jsou lidé ochotní zaplatit a dělejte to extrémně dobře.  Neznámý autor

Když houslový virtuóz zahraje při koncertě dokonalé sólo, když tři tenoristi – Pavarotti, Domingo a Carreras – zazpívají nádhernou árii, nebo sportovec dosáhne špičkového výsledku, nikdo jejich výkon nepřipisuje štěstí. Když řemeslník vytvoří krásný kus nábytku, při kterém je očividné, že jde o excelentní práci, či když se setkáte s osobností realizující svoji skvělou myšlenku až do úspěšného konce, nikoho ani nenapadne to vysvětlovat nebo zlehčovat štěstím. Vždy když vidíte člověka, který něco dělá vynikajícím způsobem, dokážete rozeznat a ocenit jeho práci, invenci a dokonalost. Uvědomte si, že skvělému výkonu předcházely  týdny, měsíce a dokonce roky tvrdé práce a detailní přípravy.” 46

 

Poznejte své silné i slabé stránky

Já sám jsem ten jediný, kdo může změnit můj život. Nikdo jiný to za mě neudělá. Carol Burnett

Proveďte sebediagnozu a určete si, co je pro vás skutečně důležité, co vás motivuje, poznejte své silné i slabé stránky. Identifikujte oblasti, v nichž potřebujete přispění druhých – a také tyto lidi, na něž se můžete obrátit s žádostí o pomoc, nalézt. Na základě sebediagnózy formulujte svou vizi vlastního života a běžte  “do toho”.

Největší riziko pak spočívá v nečinnosti. V osobním i pracovním životě se proto nebojte neznámých území, nových věcí a změn, nebojte se, že ztratíte něco ze zdání vlastní dokonalosti.

Stále analýzujte své výsledky a kontrolujte svůj pokrok. Jde o to, vědět co funguje a co nikoliv. Pokud něco nejde, jak by mělo, přijměte nápravná opatření. Dobrým vodítkem vám bude pocit, jaký z vlastního života máte. Ptejte se, které z vašich postojů a způsobů chování přispívají nebo brání vašemu osobnímu pokroku, které máte proto změnit, nebo naopak které si osvojit. Pamatujte na nepřetržité zdokonalování.

Osvojení uvedené strategie vám pomůže lépe se orientovat v každodenním životě, lépe se rozhodovat, snadněji předvídat běh událostí a „nepropást“ životní či profesní příležitosti. 47

 

Analýza a syntéza informací

Shromažďování vědomostí nese úroky a přináší dodatečná procenta zisku.

Bez stanovení cíle se jakékoliv chování stává marným. Hlavní je vytýčit si směr, kterým chcete jít – sbíráte informace, mluvíte s lidmi, žádáte komentář od hlavních uživatelů, získáváte hodnocení, kontrolujete dění v oboru ...

Čtete články, které se zabývají něčím z toho, co již máte za sebou, a z nich čerpáte nové myšlenky. Potom jednoho dne můžete vše analyzovat a spojit to, co jste si zaznamenali. V této mozaice nápadů bude jistě nějaká nápomocná informace, která vás dovede blíže k vytýčenému cíli. K zásadnějšímu pochopení věci může vést věta, kterou si přečtete, poznámka vašeho kolegy, něco, co jste viděli v jiné organizaci, nebo pocit, který jste měli při probuzení následujícího rána a který naznačil určitý směr. Je zřejmé, že čím širší bude informační síť, kterou rozhodíte při vašem pátrání, tím potenciálně bohatší bude vaše vlastní porozumění daným možnostem.

S velkou pravděpodobností se vaše první myšlenky budou měnit téměř k nepoznání, ale to je součástí procesu, kdy se věci realizují při snaze dosáhnout určitého cíle.

Se sestavováním informační mozaiky mají asi největší praxi kriminalisté. Širokou  škálu stále novějších metod dnes vídáme v četných kriminalistických seriálech. Staňte se i vy analytikem svého oboru! Vytvářejte si vlastní expertní systémy, vlastní poznatkové báze.

 

Vize

Opatrujte svá přání, přestože se vám zdají zatím neuskutečnitelná.

Vize udávají směr, energii – motivaci vašim myšlenkám, činnostem, způsobům využívání vlastního času... Jde tedy o uvědomění, co od života chcete – pro sebe, pro rodinu, pro firmu a celou společnost. Jsou vyšším stupněm invence. Podstata tvořivosti je stejná, informační základna je však ještě více zaměřena k budoucnosti.

Důležité je nebát se vize vyslovovat. Ty jsou doslova raketovým motorem vývoje. Dosud totiž skoro všechny vyslovené našly naplnění. Některé dokonce o mnoho dříve, než kdo očekával. Vize jsou nezbytnou vlastností leadera, jenž má jejich vytváření přímo v popisu práce.

 

Hloubka znalostí

Mysl je jako padák. Funguje jenom, když je otevřená. Zig Ziglar

Nezapomínejme, že znalost získaná bez vynaložení značné námahy a snahy je hodně pomíjivá.. Je to vlastně jen informace, která projde myslí  a zase zmizí.. Dnes v důsledku snažšího přístupu k informacím mizí pýcha z toho, že jste je získal. Lidé mají menší motivaci oddávat se hlubšímu studiu.. Měli by se svým tématům věnovat více. Jen tak se mohou dostat k podstatě věci. 48

 

Podchycení prožitých zkušeností

Zkušenost není to, co člověk potká, ale co člověk udělá s tím, co ho potkalo.  Aldous Huxley

V práci i soukromém životě se vyskytne mnoho problémů, které naruší jejich obvyklý běh.. Většinou se zmobilizuji síly v k vyjímečné akci a jede se dál. Problém se za čas opět vynoří,  zmatky se opakují. Nezvykli jsme si zastavit se, ohlédnout se, zpracovat jednou prožité vlastní i cizí zkušenosti ve znalosti. Tak se připravujeme o náskok. Omyl nebo i tzv. Prohra“ je pouze cesta k vyniknutí. Je jen součástí procesu učení. Vytrvalí lidé začínají své úspěchy tam, kde končí nezdar ostatních.

Dělejte si proto pravidelnou bilanci svých i cizích omylů a zkušeností. Dejte získaným znalostem tvar, neustále je kultivujte. Zařazujte je do souvislostí – objevíte nové. Jen tak využijte jejich potenciální sílu.

 

Chyťte své štěstí

Náhoda přeje připraveným. Louis Pasteur

Bez štěstí v mnoha případech nedokážete nic. Musíte však mít základ, třeba v podobě připraveného modelu, který použijete v případě, když štěstí zaklepe na vaše dveře. Je dobře nezavírat oči před podněty, mysl před odpovídajícími idejemi. Nebát se je použít. V posledku se nebát riskovat a být připraven i na práci, která neodpovídá obecně přijatým nárokům ostatních lidí. 49.

 

Serendipita, náhoda, příležitost

Jestliže, jste během dne neobjevili nic zvláštního, pak jste z toho dne moc neměli. John Wheeler

Slovo serendipita označuje schopnost, díky níž šťastnou náhodou učiníme velký objev. Tuto vlastnost měli hrdinové perské pohádky “O třech princích ze Serendipu”, jak se dříve označovala Srí Lanka. Serendipita funguje tehdy, když vědomě či povědomě něco hledáte a víte o tom dost na to, abyste mohli okamžitě jednat ve chvíli, když to cosi najdete. Pepper de Callier doporučuje vytvořit si jakýsi interní detektor, který vám signalizuje příležitosti. Nejdříve si ale musíte co nejkonkretněji popsat co vlastně chcete a co hledáte.

V této fázi sbíráte informace, získáváte znalosti. V duchu si vytváříte pomyslný obrázek toho co chcete. A pak už musíte být ve střehu. Během dne, při setkání s lidmi, při poslechu rozhlasu a televize, četbě novin, v dopravních prostředcích, při nákupech – tam všude musí být váš detektor zapnutý.

Ten, kdo pochopí moudrost a sílu této jednoduché metody a aplikuje ji v životě i kariéře, bude překvapen její účinností a nepochybně se potká se řadou skvělých příležitostí. 50

 

 Zamyslete se nad otázkami

 

Po tvořivých osobnostech je a bude mimořádná poptávka ve všech oborech lidské  činnosti. A jen tak na okraj: zkuste si jen představit co by mohli géniové minulosti vytvořit, kdyby měli takový přístup k informacím a znalostem jako my!

—————